مواردي از اساسنامه انجمن صنايع لوازم خانگي ايران
 
:: مقدمه
:: هدف
:: کلیات
:: اصول وظایف انجمن
:: اعضاء
:: شرایط و چگونگی عضویت
:: ارکان انجمن
                    

 

:: مقدمه

صنعت لوازم خانگی یکی از رشته‌های شتاب دهنده توسعه صنعتی است.

صنعتی متنوع با کاربرد‌های گوناگون که به‌صورت گسترده علاوه بر استفاده وسیع خانگی و تأمین‌کننده نیاز ضروری و غیر قابل اجتناب خانواده‌ها، در بخش‌های اداری و تجاری کاربرد دارد و سهم بسیار وسیعی از بازار را به‌خود اختصاص داده است.
صنعتی که برای صنایع فولاد، پتروشیمی، مس و... ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
با توجه به این ویژگی‌ها، ایجاد فضای کسب و کار مطلوب برای تعالی و تکامل این صنعت- بوجود آوردن شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه واحد‌های صنعتی- بررسی قوانین و مصوبات مرتبط با تولید، تعرفه، مسائل پولی و صادرات و... توسعه فرهنگ صنعتی- تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه و ارتقاء سطح مدیریت در این بخش- توسعه و استفاده از تکنولوژی پیشرفته و جذب فن‌آوری- تولید محصولات رقابتی قابل رقابت با محصولات خارجی- توسعه صادرات، و... محور و مرکز ثقل برنامه‌های انجمن صنایع لوازم خانگی بشمار می‌آیند.

”انجمن صنایع لوازم خانگی ایران“ نام جدید تشکلی است که سه دهه فعالیت هدف‌گرا و مؤثر را با بهره‌گیری از خرد جمعی و برخورداری از مدیریت دانش‌محور و جامع‌نگر در کار‌نامه موفق خود ثبت کرده است.

تشکلی که با احساس مسئولیت در برابر نیاز‌های این صنعت در شرایط گوناگون و پایبندی به‌رسالت خویش در رفع مشکلات این صنعت و گذر از بحران‌ها کوشیده است و دوران نوین فعالیت خود را به‌استناد بند(ک) ماده(5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مصوب 15/12/1369 و تحت نظارت اتاق ایران با اهداف و اصول وظایف و تشکیلات آتی‌الذکر ادامه می‌دهد.
 

:: هدف

تقویت روحیه تشکل‌گرایی و بهره‌گیری از خرد جمعی- ترویج و توسعه مدیریت دانش‌محور در صنایع لوازم خانگی- ارتقاء سطح فرهنگ صنعتی- شناسایی و بررسی مشکلات اساسی و نقاط ضعف و قوت این صنعت به‌منظور برنامه‌ریزی جامع برای توسعه و رشد کمی و کیفی لوازم خانگی- افزایش بهره‌وری فرآیند‌های تولید- بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش کارآیی و راندمان در صنایع لوازم خانگی- ایجاد زمینه‌ها و امکانات مناسب و مطلوب برای تولید محصولات رقابتی به‌منظور توسعه بازار لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و دانش فنی- توسعه و تعمیق پیوند بین علم و صنعت در واحد‌های صنعتی.

 :: کلیات

نام: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
اقامتگاه قانونی: تهران
تبصره: در صورت تغییر اقامتگاه قانونی مراتب در روزنامه کثیر‌الانتشار منتخب آگهی و کتباً به‌اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خواهد رسید.
تابعیت: انجمن دارای تابعیت ایرانی است.
حوزه فعالیت: حوزه فعالیت انجمن در سراسر کشور است. انجمن می‌تواند پس از تصویب هیأت مدیره در مراکز استان‌ها شعبه و در شهرستان‌ها عند‌اللزوم نمایندگی دایر نماید. شرایط تشکیل شعب و نمایندگی می‌بایست مطابق با آیین‌نامه‌های اجرایی ذیربط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران باشد.
مدت فعالیت: از تاریخ تأسیس نامحدود است.
موضوع فعالیت: انجمن تشکلی است صنفی، غیر تجاری، غیر انتفاعی و غیر سیاسی که از طریق مطالعه، تحقیق، مشاوره، برنامه‌ریزی و آموزش به‌منظور پیشرفت امور صنعتی، تولیدی و حرفه‌ای و بهبود فرآورده‌های صنایع لوازم خانگی فعالیت نموده و به‌هیچ حزب و جمعیت سیاسی وابستگی نداشته و نخواهد داشت. 

 
:: اصول وظایف انجمن
  1. بررسی، تحقیق و شناخت دائم و مستمر مسائل مختلف جاری و آینده واحد‌های تولید‌کننده لوازم خانگی و صنایع وابسته به‌آن از طریق اخذ گزارشات لازم و بازدید.

  2. تهیه آمار‌های دقیق و مستمر از ماشین‌آلات، نیروی شاغل و مورد نیاز، ظرفیت تولیدی موجود و بالقوه، مواد اولیه و کالا‌های نیمه ساخته و قطعات مورد مصرف، نوع و میزان تولید هر یک از مصنوعات، و دیگر موارد لازم به‌تفکیک در هر واحد.

  3. بررسی، تحقیق و شناخت نیاز‌های جامعه و طبقه‌بندی انواع مختلف لوازم خانگی، مورد نیاز هماهنگ با الگوی مصرف.

  4. بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات گرد‌آوری شده.

  5. تشکیل آرشیو آمار و اطلاعات به‌منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تهیه طرح‌های لازم.

  6. بررسی و تحقیق برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در تولید و استفاده از لوازم خانگی و تهیه دستور‌العمل یا طرح‌های لازم در این زمینه.

  7. تقویت واحد‌های تحقیق و توسعه در صنایع لوازم خانگی.

  8. ارائه اطلاعات و آخرین روش‌ها در زمینه تولید لوازم خانگی.

  9. ترویج و اشاعه مدیریت بازاریابی نوین و ارتباط با مشتری.

  10. همکاری همه جانبه و مؤثر با کانون فن‌آوری لوازم خانگی انرژی بر وابسته به‌معاونت علمی و فن‌آوری نهاد ریاست جمهوری در جهت تحقق اهداف کانون.

  11. همکاری با ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو وابسته به‌نهاد ریاست جمهوری.

  12. عضویت انجمن در تشکل‌های مهم صنایع لوازم خانگی دنیا و بهره‌گیری از عضویت و ارتباط با آنان برای توسعه کمی و کیفی انجمن صنایع لوازم خانگی.

  13. تلاش برای ساماندهی صادرات و بهبود کیفیت خدمات دهی اعضاء.

  14. کسب اطلاعات مربوط به‌عرضه و تقاضا، قیمت، بازار‌های مصرف و تولید، برای ارائه به‌اعضاء با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی جهت نیل به‌اهداف توسعه صادرات.

  15. مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین و مصوبات مرتبط با صادرات کالا‌ها و خدمات در جهت حفظ منافع ملی اعضاء.

  16. ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین‌المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران و فراهم‌سازی زمینه تسهیلات مالی در جهت توسعه فعالیت‌های اعضاء.

  17. ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و وظایف انجمن، فعالیت‌های صادراتی اعضاء و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی.

  18. کمک به‌تحقق هدف‌های کمی و کیفی تعیین شده برای صادرات کالا‌ها یا خدمات موضوع فعالیت انجمن.

  19. تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در آن بخش از تولید که زمینه افزایش صدور کالا‌ها یا خدمات موضوع فعالیت انجمن را فراهم می‌کند.

  20. تلاش برای افزایش دسترسی به‌بازار‌های جهانی کالا‌ها یا خدمات صادراتی موضوع فعالیت انجمن و ایجاد فرصت‌های مناسب برای کلیه اعضاء جهت ورود به‌این بازار‌ها.

  21. معرفی اعضاء به‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز.

  22. اجرای آن بخش از وظایف اجرایی و تحقیقاتی مرتبط با تولید و صادرات که از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی به انجمن تفویض می‌شود.

  23. ارائه پیشنهادات اجرایی جهت رفع مشکلات تولید و صادرات کالا‌های موضوع فعالیت انجمن به‌نهاد‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط و ارسال رونوشت آن به‌اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران جهت اطلاع.

  24. برنامه‌ریزی و برگزاری همایش با موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت انجمن در تهران یا شهرستان‌ها.

  25. انتشار ماهنامه تخصصی.

  26. انتشار کتب- مجلات و جزوات آموزشی و بروشور.

  27. امضاء تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های صنعتی- آموزشی- تحقیقاتی و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت انجمن با سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا خصوصی و تشکل‌ها و نیز دانشگاه‌ها و مراکز علمی.

  28. بررسی، تحقیق و کمک به‌ایجاد امکانات ساخت هر چه بیشتر قطعات در داخل کشور.

  29. جمع‌آوری و مطالعه دقیق لوایح، قوانین، مقررات، مصوبات، دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به‌تأسیس، اداره، تولید و توزیع محصولات واحد‌های عضو به‌منظور شناخت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و انعکاس آنها به‌اعضاء در جهت آشنایی بیشتر و رعایت موارد قانونی توسط آنان.

  30. بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی در زمینه عرضه و تقاضا و تهیه گزارشات لازم.

  31. مطالعه و شناخت حدود و انواع وظایف و تکالیف سازمان‌های ذیربط و برقراری ارتباط مستمر با آنها در حد نیاز و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم به‌منظور جلب همکاری در جهت حمایت از لوازم خانگی و ایجاد تفاهم و هماهنگی لازم.

  32. کسب آخرین اطلاعات صنعت لوازم خانگی و قطعات وابسته از سازمان‌ها، مؤسسات و مراجع مختلف ذیربط داخلی و خارجی.

  33. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی و قطعات وابسته و دیگر موضوعات مرتبط با این صنعت در ایران و عند‌اللزوم احداث سالن و فضای مناسب نمایشگاهی.

  34. مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یا اختصاصی در خارج از کشور.

  35. تهیه و تدوین ضوابط تولید و شناخت اولویت در ساخت لوازم خانگی و قطعات وابسته.

  36. راهنمایی واحد‌ها در زمینه توسعه و افزایش تولیدات و هماهنگ نمودن سیاست‌های تولیدی به‌منظور رفع نیاز‌های جامعه و فراهم شدن امکانات صادرات.

  37. توصیه به‌واحدهای عضو و ارشاد آنان در زمینه‌های کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه و اجرای مقررات استاندارد.

  38. تهیه و تدوین استاندارد‌های کارخانه‌ای مورد نیاز صنایع تحت پوشش.

  39. همکاری با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تهیه و تدوین و بازنگری استاندارد‌های ملی.

  40. بررسی نتایج آزمون لوازم خانگی و قطعات وابسته و تهیه گزارشات ادواری و راهنمایی واحد‌های عضو در جهت رفع موارد مغایر با استاندارد. (تبصره: در صورت اعتراض واحد‌ها نسبت به‌نتایج آزمون، انجمن موضوع را به‌کمیته کارشناسی مربوطه ارجاع خواهد کرد)

  41. حفظ و حراست از مصالح حرفه‌ای واحد‌های عضو و بهبود شرایط تولید آنان.

  42. تبصره: در صورت اعتراض واحد‌ها نسبت به‌نتایج آزمون، انجمن موضوع را به‌کمیته کارشناسی مربوطه ارجاع خواهد کرد.

  43. سعی و تلاش برای جستجوی راه‌حل‌های مناسب و عملی برای مقابله با مسائل و مشکلات واحد‌های عضو و ارائه پیشنهادات و توصیه‌های عملی به‌اعضاء در جهت رفع کمبود‌ها و نارسایی‌های آنان و کمک به‌بهسازی دائمی کارخانجات در ابعاد مختلف.

  44. ایجاد و اشاعه فرهنگ لازم به‌منظور بالا نگهداشتن کیفیت محصولات لوازم خانگی در سطح کشور در حد استاندارد‌های مطلوب داخلی و بین‌المللی.

  45. کمک به‌واحد‌ها در زمینه کاهش هزینه‌ها، بهبود روش‌ها، ظرفیت سنجی، بالابردن راندمان و بهره‌وری نیروی کار.

  46. مطالعه عوامل قیمت تمام شده محصولات و راهنمایی‌های لازم به‌منظور کاهش هزینه‌ها.

  47. ایجاد و اشاعه فرهنگ لازم برای استفاده بیشتر از متخصصین و به‌طور کلی ترویج مدیریت صحیح و علمی در بین واحد‌های عضو و آگاه کردن اعضاء و ترغیب آنان برای به‌کاربردن روش‌های علمی و عملی بهتر و استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های جدید.

  48. تشکیل دوره‌های آموزشی برای مدیران، مسئولان و دیگر کارکنان واحد‌های صنعتی در کلیه رشته‌ها و موضوعات مورد نیاز.

  49. برگزاری دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای برای کارگران شاغل در صنایع لوازم خانگی بمنظور ارتقاء مهارت آنها و افزایش بهره‌وری.

  50. برنامه‌ریزی و تعمیم برنامه‌های آموزشی و ایمنی برای مصرف‌کنندگان لوازم خانگی.

  51. ترویج و توسعه فرهنگ استفاده مردم از تولیدات ملی.

  52. ارائه پیشنهادات سازنده و مناسب در زمینه‌های مختلف به‌دستگاه‌های مسئول ذیربط و اعزام نماینده برای شرکت در جلسات و مشارکت در بررسی و تدوین ضوابط مربوط به‌صنعت لوازم خانگی و صنایع وابسته به‌آن.

  53. همکاری با مسئولین ذیربط در بررسی برنامه‌های توسعه واحد‌های موجود و کمک به‌مطالعه پروژه‌های مربوط به‌تأسیس یا تغییر ظرفیت‌های متناسب با نیازمندی‌های مناطق مختلف کشور و اظهار نظر نسبت به آنان.

  54. همکاری با دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی، تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی کشور به‌منظور تکوین و تعمیم تکنولوژی جدید و گسترش فرهنگ صنعتی در سطح کشور.

  55. همکاری و کمک در تهیه و تدوین ضوابط و معیار‌های مربوط به‌نصب، ‌تعمیرات و نگهداری لوازم خانگی و اقدام در تشکیل دوره‌های آموزشی و انتشار نشریات لازم برای دست‌اندرکاران تعمیرات و توزیع این صنعت.

  56. عضویت در تشکل‌های صنعتی- اقتصادی و مؤسسات علمی تحقیقاتی و همکاری با آنان.

  57. همکاری با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران- شورا‌ها و اتاق‌های مشترک و دیگر نهاد‌های وابسته به این اتاق.

  58. تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در انجمن.

  59. ارائه خدمات کارشناسی به‌اشخاص حقیقی و حقوقی.

:: اعضاء

- تولید‌کنندگان لوازم خانگی و صنایع وابسته.
- تولید‌کنندگان قطعات مربوط به‌صنایع لوازم خانگی.
- توزیع‌کنندگان گاز مایع دارای مجوز صنعتی.
- مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات و واحد‌های صنعتی تکمیل کننده چرخه تولید صنایع لوازم خانگی.
- سازمان‌ها و مؤسسات علمی- تحقیقاتی- پژوهشی مرتبط با صنایع لوازم خانگی.

:: شرایط و چگونگی عضویت

1- داشتن اجازه تأسیس یا پروانه بهره‌برداری یا گواهی فعالیت صنعتی یا کارت شناسایی و به‌طور کلی هر نوع مجوز قانونی .
2- داشتن کارت معتبر عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.
3- تکمیل و ارائه فرم درخواست عضویت و مدارک لازم برای عضویت.
4- قبول کلیه مفاد این اساسنامه و اجرای وظایف پیش‌بینی شده در آن و پذیرش تمام مصوبات ارکان انجمن.
5- پرداخت ورودیه- حق عضویت سالانه- حق‌المشاوره و تمام وجوهات مقرر و مصوب.

:: ارکان انجمن

ارکان انجمن عبارتند از: مجمع عمومی(عادی و فوق‌العاده)، هیأت مدیره، بازرس و ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن که ریاست آن با دبیر کل انجمن است.

  الف) مجمع‌عمومی فوق‌العاده

وظایف مجمع‌عمومی فوق‌العاده

1. انجام هر نوع اصلاح و تغییر در اساسنامه.

2. عزل انفرادی یا جمعی اعضاء هیأت‌مدیره و بازرسان.

3. اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال انجمن، انتخاب هیأت تصفیه و تعیین تکلیف دارایی‌های منقول و غیرمنقول انجمن پس از تسویه.

× ماده (20): مجمع‌عمومی فوق‌العاده با حضور حداقل دوسوم اعضاء و یا نمایندگان آنان رسمیت و تصمیمات آن با رأی دوسوم افراد حاضر در جلسه معتبر است. در صورت به حدنصاب نرسیدن جلسه مجمع‌عمومی فوق‌العاده نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده (26) اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور نصف به‌علاوه یک اعضاء و در غیراین‌صورت در نوبت بعد با هر تعداد از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با آراء دوسوم اعضاء حاضر معتبر خواهد بود.

ب) مجمع‌عمومی عادی

وظایف مجمع‌عمومی عادی

1. انتخاب اعضاء اصلی و علی‌البدل هیأت‌مدیره و انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل.

2. استماع و بررسی گزارشات مالی و برنامه و بودجه سالانه انجمن و تصویب آنها.

3. استماع و اخذ تصمیم نسبت به گزارشات بازرس.

4. دادن رهنمود نسبت به سیاست‌های کلی و تعیین خط‌مشی انجمن منطبق با مفاد اساسنامه.

5. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های انجمن.

- مجمع‌عمومی عادی با حضور حداقل نصف به‌علاوه یک اعضاء رسمیت داشته و تصمیمات آن با رأی اکثریت آراء افراد حاضر جلسه (نصف به‌علاوه یک) معتبر است. درصورت عدم رسمیت یافتن به‌علت حدنصاب، پس از یک ساعت مجمع با تعداد حاضر رسمیت خواهد یافت.

- مجمع‌عمومی عادی سالیانه باید در چهارماهه اول سال بنابه دعوت هیأت‌مدیره و به ترتیب مقرر در این اساسنامه تشکیل گردد.

- کلیه اعضاء انجمن می‌توانند در مجامع عمومی شخصاً حاضر شده و یا به‌موجب وکالتنامه رسمی و یا معرفی‌نامه کتبی فرد دیگری را بجای خود برای حضور در جلسات اعزام نمایند. وکالتنامه‌ها و معرفی‌نامه‌های کتبی و فهرست اسامی اعضاء حاضر باید به ضمیمه صورتجلسه مجمع‌عمومی در انجمن نگهداری شود.

- هر عضو در مجامع عمومی دارای یک رأی می‌باشد و می‌تواند علاوه‌بر رأی خود به وکالت یا نمایندگی از طرف حداکثر دو نفر دیگر رأی داشته باشد.

- دعوت به تشکیل مجامع عمومی از طریق انتشار آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار حداقل 15 روز قبل از تشکیل جلسه به‌عمل می‌آید، نوشتن دستور جلسه، محل، روز و ساعت تشکیل جلسه در آگهی الزامی است.

- ملاک تشخیص تعداد افراد حاضر در جلسات مجام عمومی، صورت حضور و غیابی است که حاضران در بدو ورود اصالتاًف وکالتاً و یا به نمایندگی آن را امضاء می‌کنند.

- هیأت‌مدیره صرفنظر از این که مکلف به دعوت مجمع‌عمومی سالیانه است، هرگاه که لازم بداند و یا بنابه درخواست کتبی بازرس انجمن با ذکر دلیل و تعیین دستور جلسه، مجمع‌عمومی فوق‌العاده و یا مجمع‌عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده را طبق مقررات این اساسنامه دعوت به تشکیل می‌نماید.

- چنانچه درخواست تشکیل مجمع‌عمومی توسط بازرس یا یک‌چهارم اعضاء با قید دستور جلسه به هیأت‌مدیره تسلیم گردد، هیأت‌مدیره مکلف است ظرف مدت بیست روز از تاریخ دریافت درخواست نسبت به دعوت مجمع‌عمومی اقدام کند. چنانچه در این مدت اقدام نکردف بازرس یا یک‌چهارم اعضاء با رعایت مقررات مربوط، می‌توانند نسبت به دعوت مجمع اقدام نمایند.

- جلسات مجمع‌عمومی همیشه می‌تواند با تصویب افراد حاضر، به‌عنوان تنفس تعطیل شود. حداکثر زمان تنفس برای هر بار پانزده روز خواهد بود و جلسه بعد که ساعت، روز و محل تشکیل آن در صورتجلسه مجمع قید و به اطلاع حاضرین رسیده است با حدنصاب مندرج در این اساسنامه رسمیت یافته و توسط همان هیأت‌رئیسه قبلی اداره خواهد شد. درصورتی‌که بعضی از اعضاء هیأت‌رئیسه غایب باشند، مجدداً افراد دیگری بجای آنها انتخاب می‌شوند.

- جلسات مجامع عمومی را رئیس هیأت‌مدیره و در غیاب او نایب‌ رئیس هیأت‌مدیره و در غیاب هر دو یکی از اعضاء هیأت‌مدیره افتتاح می‌کند و بلافاصله هیأت‌رئیسه‌ای مرکب از یک نفر رئیس، دو نفر ناظر و یک نفر منشی از بین اعضاء حاضر با اخذ رأی برای اداره جلسات مجع‌عمومی انتخاب خواهند شد.

× تبصره (1): منشی می‌تواند از افراد غیرعضو انجمن انتخاب شود.

× تبصره (2): درصورتی‌که مجامع عمومی توسط هیأت‌مدیره دعوت نشده باشند، جلسه توسط مسن‌ترین عضو حاضر در جلسه افتتاح خواهد شد.

- صورتحساب مجامع عمومی پس از امضاء هیأت‌رئیسه مجمع به‌عنوان اسناد انجمن باید همواره در محل انجمن محفوظ بماند.

- تصمیمات متخذه در مجامع عمومی برای کلیه اعضاء اعم‌از حاضر، غایب و مخالف نافذ و معتبر است.

- حضور نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در کلیه جلسات مجمع‌عمومی (عادی و فوق‌العاده) به‌عنوان ناظر ضروری است و بدون حق رأی اظهارنظر خواهد نمود.

- رونوشتی از کلیه مصوبات مجامع عمومی (عادی و فوق‌العاده) برای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارسال می‌گردد.

هیأت‌مدیره

- مسئولیت اداره امور انجمن به‌عهده هیأت‌مدیره‌ای مرکب از هفت نفر عضو اصلی خواهد بود که توسط مجمع‌عمومی عادی و برای مدت سه سال از بین اعضاء و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، همزمان با انتخاب اعضاء اصلی دو نفر به‌عنوان اعضاء علی‌البدل و ترتیب از بین افرادی که بیش از دیگران رأی داشته‌اند برگزیده خواهند شد. انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی و علی‌البدل هیأت‌مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

شرایط عضویت در هیأت‌مدیره

1. دارا بودن تابعیت ایرانی.

2. داشتن حسن شهرت.

3. متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.

- درصورت استعفاء یا عزل از عضویت یا انحلال واحد، عضوی که نماینده آن در ارکان انجمن دارای سمتی است، مأموریت آن نماینده نیز به تبع واحد متبوع وی منتفی و زایل خواهد شد.

- چنانچه نماینده واحد پس از انتخاب در ارکان انجمن به هر دلیلی از عضویت در واحد متبوع خود خارج گردد، پس از اعلام واحد به‌خودی خود از سمتی که در انجمن دارد معزول و هیچگونه سمتی در انجمن نخواهد داشت و سمت نامبرده به عضو علی‌البدل تفویض و درصورت نیاز برابر مقررات، انتخابات به‌عمل خواهد آمد.

- زایل شدن موردی از بندهای ماده (37) برای هر یک از اعضاء هیأت‌مدیره در طول دوره مأموریت باعث معزول شدن آن عضو خواهد شد.

- هیأت‌مدیره در مقابل تمام مراجع و افراد حقیقی و حقوقی نماینده قانونی انجمن است.

- اعضاء هیأت‌مدیره در مقابل مجمع‌عمومی انجمن مشترکاً و منفرداً مسئول بوده و مسئولیت آنها نظیر مسئولیت وکیل در مقابل مؤکل است.

- هیأت‌مدیره می‌تواند تمام و یا بعضی از اختیارات خود را به یک و یا چند نفر از اعضاء هیأت‌مدیره تفویض نماید.

- خدمات هیأت‌مدیره انجمن افتخاری و بلاعوض خواهد بود. ولی چنانچه برای انجام مأموریت‌های جمعی یا فردی هزینه‌ای لازم باشد، پرداخت هزینه‌ها در حد معمول و متعارف از بودجه انجمن و با تصویب هیأت‌مدیره بلامانع است.

- هیأت‌مدیره در اولین جلسه بعد از انتخاب از بین خود یک نفر را به‌عنوان رئیس، یک نفر را به‌عنوان نایب‌رئیس و یک نفر را به‌عنوان خزانه‌دار با رأی مخفی انتخاب می‌کند. همچنین خارج از اعضاء انجمن دبیرکل انجمن را انتخاب و منصوب می‌کند.

× تبصره: رئیس هیأت‌مدیره ریاست انجمن را نیز برعهده خواهد داشت.

- جلسات هیأت‌مدیره با حضور اکثریت اعضاء اصلی هیأت‌مدیره رسمیت داشته و تصمیمات آن با حداقل چهار رأی معتبر است.

- حضور اعضاء علی‌البدل هیأت‌مدیره در جلسات هیأت مذکور بدون داشتن حق‌ رأی آزاد است.

- هیأت‌مدیره برای انجام وظایف خود حداقل هر سی روز یک‌بار تشکیل جلسه خواهد داد مگر این‌که خود ترتیب دیگری را در این مورد اتخاذ نماید.

× تبصره: جلسات هیأت‌مدیره بنابه دعوت رئیس هیأت‌مدیره و یا به تقاضای کتبی سه نفر از اعضاء هیأت‌مدیره و نیز به دعوت دبیرکل شورا همیشه قابل تشکیل است.

- هرگاه دراثر فوت، ممنوعیت قانونی، استعفاء یا عزل و به‌طور کلی هر دلیل دیگری یکی از اعضاء هیأت‌مدیره نخواهد و یا نتواند وظایف خود را انجام دهد یکی از اعضاء علی‌البدل به ترتیب آراء حاصله در مجمع‌عمومی برای باقی‌مانده دوره تصدی هیأت‌مدیره در ترکیب اعضاء اصلی قرار خواهد گرفت و عنداللزوم برای تعیین سمت‌های هیأت‌مدیره انتخابات مجدد صورت خواهد گرفت.

- چنانچه تعدادی از اعضاء هیأت‌مدیره به هر دلیل نتوانند و یا نخواهند وظایف خود را انجام دهند به‌نحوی که با دعوت اعضاء علی‌البدل نیز، هیأت‌مدیره به هفت نفر نرسد اعضاء باقی‌مانده هیأت‌مدیره جهت تکمیل تعداد اعضاء، برای تشکیل مجمع‌عمومی اقدام خواهند کرد. مدیران جدید منتخب برای مدت باقی‌مانده مأموریت هیأت‌مدیره، عضو هیأت‌ مذکور خواهند بود.

- اعضاء هیأت‌مدیره قبلی تا انتخاب هیأت‌مدیره جدید کماکان مؤظف به ادامه وظایف خود هستند، خواه مأموریت آنها تمام شده و یا تمام نشده باشد.

وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره

وظایف هیأت‌مدیره به‌شرح زیر است:

1. نصب و عزل و تعیین حقوق و مزایای دبیرکل انجمن که ریاست ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن را هم برعهده خواهد داشت.

2. دعوت مجمع‌عمومی و تعیین و اتخاذ تصمیم نسبت به دستور جلسات و انجام اقدامات لازم برای تشکیل آن.

3. نظارت بر اجرای مفاد این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات مجمع‌عمومی.

4. تهیه و ارائه گزارشات لازم و تقدیم به مجمع‌عمومی جهت تصویب.

5. رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد دعاوی اقامه شده از طرف انجمن و یا پاسخگویی به دعاوی مطروحه علیه انجمن، انتخاب وکیل برای انجام اقدامات لازم حسب پیشنهاد دبیرکل انجمن.

6. اخذ تصمیم نسبت به تعلیق عضویت اعضایی که شرایط عضویت را از دست داده‌اند حسب پیشنهاد دبیرکل انجمن.

7. تصویب سازمان و تشکیلات اداری انجمن و تصویب حدود وظایف و برنامه‌های کمیسیون‌ها طبق پیشنهاد دبیرکل انجمن.

8. بررسی و تصویب بودجه انجمن و نظارت بر امور مالی و اداری انجمن.

9. بررسی و تصویب آئین‌نامه‌ها.

10. تصویب استخدام و تعیین حقوق و حق‌الزحمه مشاوران انجمن براساس پیشنهاد دبیرکل انجمن.

11. اتخاذ تصمیم نسبت به طرح‌های پیشنهادی دبیرکل انجمن.

12. اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال غیرمنقول انجمن.

13. تعیین و تصویب گشایش حساب‌جاری و پس‌انداز در بانک‌ها برای انجمن و معرفی امضاءهای مجاز برای این حساب‌ها.

14. امضاء اوراق بهادار و قراردادهای تعهدآور با رئیس یا نایب‌رئیس هیأت‌مدیره یا خزانه‌دار یا یکی از اعضاء هیأت‌مدیره همراه با امضاء دبیرکل و ممهور به مهر انجمن خواهد بود.

15. انجمن سایر وظایف و تکالیفی که برای رسیدن به اهداف مندرج در این اساسنامه لازم است و یا از طرف مجمع‌عمومی به عهده هیأت‌مدیره گذاشته شود.

16. تصویب آئین‌نامه و مقررات و ضوابط تشکیل و اداره شعب و یا شاخه‌های لازم در تهران و شهرستان و نظارت بر حسن اجرای امور آنها طبق مقررات این اساسنامه به موجب همان آئین‌نامه‌ها و مقررات.

اختیارات بازرس

- انجمن دارای یک بازرس اصلی خواهد بود که در مجمع‌عمومی عادی سالیانه از بین اعضاء و با رأی مخفی برای مدت یک‌سال انتخاب می‌شود تا به‌عنوان نماینده مجمع‌عمومی بر امور انجمن نظارت نماید و دومین نفری که بیش از سایرین رأی داشته باشد به‌عنوان بازرس علی‌البدل برگزیده می‌شود.

× تبصره: انتخاب مجدد بازرسان برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

- بازرس برای انجام وظایف خود حق دارد هرگاه که بخواهد در انجمن حاضر شده و آنچه را که لازم دارد از هیأت‌مدیره یا دبیرکل انجمن سؤال نماید. هیأت‌مدیره و دبیرکل انجمن مکلفند در حدود مقررات این اساسنامه همه‌گونه همکاری با بازرس به‌عمل آورده و انجام وظایف او را تسهیل نمایند.

- بازرس درصورت نیاز می‌تواند برای انجام وظایف خود کاز کارشناسان استفاده کند. پرداخت هزینه مربوط با موافقت قبلی هیأت‌مدیره به‌عهده انجمن خواهد بود.

- بازرس حق دخالت مستقیم در امور انجمن را ندارد ولی می‌تواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت‌مدیره حاضر شده و نظرات خود را نسبت به امور جاری ابراز نماید و یا آنها را کتباً و با ذکر دلایل همراه با مدارک مثبته جهت هیأت‌مدیره ارسال داشته و رفع نقص و یا تغییر رویه را از هیأت‌مدیره بخواهد.

- درصورتی‌که بازرس ضمن انجام وظایف خود تشخیص دهد که هیأت‌مدیره مرتکب تخلفی شده و عملیات آن مخالف مفاد این اساسنامه و سایر مصوبات عمومی می‌باشد و هیأت‌مدیره نتواند از وی رفع شبهه نماید بازرس می‌تواند برای رسیدگی به آن موارد نسبت به تشکیل مجمع‌عمومی طبق ماده (26) این اساسنامه اقدام کند.

- اقدامات بازرس و انجام وظایف او در هر صورت نباید به امور جاری انجمن لطمه وارد کرده و مانع از حسن جریان کار گردد.

- درصورتی‌که در اثر فوت، ممنوعیت قانونی، استعفاء و به‌طور کلی به هر دلیلی بازرس اصلی نخواهد یا نتواند وظایف و مأموریت خود را انجام دهد بازرس علی‌البدل بلافاصله به‌عنوان بازرس اصلی برای بقیه مدت به‌جای او انجام وظیفه خواهد کرد.

- هرگاه بازرس علی‌البدل از پذیرفتن مسئولیت خود سرباز زند و یا به هر دلیلی نخواهد و یا نتواند وظایف خود را انجام دهد هیأت‌مدیره مؤظف است طبق مقررات اساسنامه مجمع‌عمومی عادی را برای انتخاب بازرس دعوت نماید.

× تبصره: تا انتخاب بازرس جدید بازرس قبلی کماکان در مقابل مجمع‌عمومی مسئول بوده و مؤظف است کلیه وظایف خود را انجام دهد.

وظایف بازرس

1. نظارت‌ بر اقدامات و عملیات هیأت‌مدیره در حدود مقررات این اساسنامه.

2. نظارت و مراقبت برحسن جریان امور مالی انجمن.

3. نظارت و رسیدگی به دفاتر، حساب‌ها دارائی، اوراق و اسناد بهادار و هزینه‌های انجمن.

4. دعوت به تشکیل مجمع‌عمومی فوق‌العاده و مجمع‌عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در موارد پیش‌بینی شده در این اساسنامه.

5. تهیه و تنظیم گزارشات لازم از فعالیت‌های انجمن برای طرح در مجمع‌عمومی حداقل سالی یکبار.

× تبصره (1): قرائت گزارش بازرس در مجمع‌عمومی عادی سالیانه الزامی است.

× تبصره (2): خدمات بازرس افتخاری و بلاعوض می‌باشد.

ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی

- انجمن به‌منظور پیشبرد اهداف خود سازمانی به‌نام ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد داشت که نمودار تشکیلاتی آن متناسب و براساس وظایف مندرج در این اساسنامه توسط رئیس ستاد تهیه و پس از تصویب هیأت‌مدیره پیاده خواهد شد.

- مدیریت و مسئولیت و ریاست ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی با دبیرکل انجمن است که برابر مقررات این اساسنامه و طبق اختیاراتی که هیأت‌مدیره به وی تفویض می‌کند انجام خواهد داد.

- دبیرکل انجمن از نظر تشکیلاتی زیر نظر هیأت‌مدیره و رأس مقامات اجرایی انجمن بوده و طبق وظایف و اختیارات مندرج در این اساسنامه عمل خواهد کرد.

اهم وظایف و اختیارات دبیرکل انجمن و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی

اصول وظایف و اختیارات دبیرکل انجمن:

1. تنظیم دستور جلسات هیأت‌مدیره و حضور در جلسات هیأت مذکور، تهیه صورتجلسات مربوط و ابلاغ و انعکاس مصوبات هیأت‌مدیره به اعضاء و سازمان‌های ذیربط.

2. برنامه‌ریزی و اجرای مفاد این اساسنامه و نیز اجرای مصوبات هیأت‌مدیره و پیگیری تا حصول نتیجه و گزارش اقدامات انجام شده به هیأت‌مدیره.

3. تهیه نمودار سازمانی انجمن و ارائه آن به هیأت‌مدیره جهت تصویب.

4. برنامه‌ریزی جهت اجرای مصوبات مجمع‌عمومی عادی.

5. مراجعه به کلیه مؤسسات دولتی و غیردولتی و مذاکره با مقامات و مسئولین و اشخاص حقیقی و حقوقی به نمایندگی انجمن و هیأت‌مدیره در حدود وظایف و اختیارات.

6. ارائه گزارش از اهم برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجمن به هیأت‌مدیره.

7. تهیه گزارش سالانه از عملکرد انجمن برای ارائه و بررسی و تصویب به هیأت‌مدیره به‌منظور تقدیم به مجامع عمومی.

8. انجام مکاتبات و امضاء کلیه نامه‌های اداری و نیز امضاء کلیه اسناد مالی و حسابداری همراه با سایر امضاء‌های مجاز.

9. استخدام کارکنان دائمی و نیمه‌وقت و تنظیم قرارداد با مشاورین متناسب با نمودار سازمانی ستاد و تعیین حقوق، دستمزد و حق‌الزحمه و عندالاقتضاء اقدام نسبت به قطع همکاری با آنها.

10. برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مصوب سالیانه انجمن.

11. تهیه و تدوین و تصویب شرح وظایف کارکنان، مشاورین و کمیسیون‌ها و هدایت آنان در جهت انجام وظایفشان و نظارت و ارزشیابی عملکرد آنها.

12. تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی برای پیشبرد امور انجمن.

13. تعیین شرح وظایف کمیسیون‌ها و انتصاب دبیر کمیسیون‌ها.

14. ارائه و تصویب برنامه کار کمیسیون‌ها و ایجاد هماهنگی بین آنها و گزارش اقدامات آنان به هیأت‌مدیره و انعکاس نظریات هیأت مذکور به کمیسیون‌ها.

15. اقدام در زمینه تهیه آمار لازم جهت شناخت مسائل و مشکلات اعضاء از طریق تهیه، تدوین و ارسال پرسش‌نامه‌های ادواری و اتفاقی برای آنان و نیز بررسی و استخراج نتایج لازم جهت برنامه‌ریزی.

16. تعیین حق‌التدریس مدرسین دوره‌های آموزشی انجمن.

17. تهیه و تنظیم طرح‌ها و برنامه‌های لازم در تمام جنبه‌ها و اجرای آنها در چارچوب برنامه‌های مصوب مجامع عمومی.

18. اقدام نسبت به اخذ عضویت و یا هر نوع وجوه مقرر دیگر اعضاء، بررسی مدارک مربوط به درخواست عضویت متقاضیان و صدور کارت عضویت و شناسایی اعضاء انجمن.

19. پیش‌بینی هزینه‌ها و محل‌های تأمین آنها و تنظیم بودجه و تهیه گزارش‌های دوره‌ای از وضع مالی و تسلیم آن به هیأت‌مدیره.

20. سرپرستی بر امور مالی، تهیه و تنظیم دفاتر مخصوص برای ثبت حساب‌ها، تهیه و تنظیم ترازنامه عملکرد مالی انجمن.

21. حفظ و نگهداری دارایی‌ها، اسناد و اوراق بهادار و سایر مدارک و اسناد انجمن به‌طور مرتب و قابل مراجعه.

22. همکاری با بازرس در حدود مقررات اساسنامه و در اختیار گذاشتن اسناد، اوراق و دفاتر جهت بررسی در صورت تقاضای بازرس.

23. ارسال گزارش سالانه انجمن به اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران.

24. انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه لازم بوده و یا جهت پیشبرد اهداف ضرورت داشته باشد و یا از طرف هیأت‌مدیره ارجاع گردد.